• De Drentse ondernemers Wiebe Lamsma en Eva Flendrie ruilden de bedrijfsauto in voor e-bikes.
  • Maandelijks leggen ze voor het werk zo’n 1.000 kilometer af, inclusief woon-werkverkeer.
  • Voordeel van de e-bike is dat ze nooit in de file staan, afspraken zijn goed te timen.
  • Klanten reageren enthousiast als ze vertellen dat ze met de e-bike reizen.

Egeltjes op het fietspad, vleermuizen die een stuk met je meevliegen en prachtige zonsondergangen. Wie als zelfstandig ondernemer de fiets pakt in plaats van de auto, reist op een hele andere manier. Wiebe Lamsma en Eva Flendrie durfden het zelfs aan om hun bedrijfsauto weg te doen.

“Sinds ik een e-bike heb, kom ik eigenlijk nooit meer te laat”, zegt  Lamsma. “Tenzij ik te laat vertrek, natuurlijk. Met een auto kan je in een file komen, maar het voordeel van een elektrische fiets is dat je exact kunt uitrekenen hoe laat je ergens aankomt. Het maakt namelijk niet uit of je de wind tegen hebt of moe wordt; de fiets helpt je om een stabiele snelheid aan te houden.”

Lamsma heeft vanwege slechte ogen al jaren geen auto meer. Lange tijd liftte hij met zijn collega-ondernemer mee naar klanten in de auto. Totdat ook zij besloot om de vierwieler weg te doen.

Helemaal klaar met de auto: alles met de e-bike

“Ik raakte geïnspireerd door mijn collega Wiebe. Hij fietst elke dag zo’n 30 kilometer retour naar het kantoor en gebruikt zijn e-bike ook om naar klanten te gaan. Ik had een wagen en was helemaal klaar met dat ding; het was een geldverbrander. Ik besloot om ook eens een e-bike te proberen. Als het niet zou bevallen, dan kon ik altijd nog een nieuwe auto kopen”, zegt Eva Flendrie.

Inmiddels staat er na een jaar nog steeds geen nieuwe auto voor de deur. Lamsma en Flendrie runnen samen het bedrijf Circulaire Versnellers, waarmee ze projecten op verschillende locaties doen om de duurzame economie te versterken. Zo begeleiden ze een oesterzwamkwekerij op koffiedik en bouwden ze een circulair huis. Hun kantoor is gevestigd in Frederiksoord, een dorp in de Drentse gemeente Westerveld.

Inclusief woon-werk-verkeer fietsen de twee ondernemers 1.000 kilometer per maand op hun e-bike. De maximale afstand die ze afleggen op de fiets is ongeveer 30 kilometer enkele reis. Moeten ze verder, dan fietsen ze naar het dichtstbijzijnde station, Meppel, Beilen of Steenwijk en nemen daar de trein.

Ontspannen nadenken of vergaderen op de fiets

Een e-bike gaat maximaal 32 kilometer per uur. Er zijn ook elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur ondersteunen, de zogenoemde Speed Pedelecs. Zowel Lamsma als Flendrie kozen voor een ‘langzamere e-bike’.

“Met een snellere fiets moet je een helm op, een kentekenplaatje aanvragen en heb je speciale buitenspiegels nodig. Je gaat er heel snel mee, maar je moet ook goed je aandacht bij het verkeer houden”, zegt Lamsma.

Want juist dat snelle, daar hadden Lamsma en Flendrie geen zin meer in. “In tegenstelling tot een autoreis kan je op de fiets echt ontspannen. Door tijdens werktijd naar klanten te fietsen kan je je hoofd leegmaken, of juist op een fijne manier een gesprek voorbereiden. We vergaderen ook regelmatig op de fiets”, zegt Lamsma.

Schoon shirtje mee naar afspraken

Dat de twee ondernemers verwaaid aankomen op klantafspraken vinden ze niet erg. “Het valt wel mee”, zegt Flendrie. “Op een elektrische fiets hoef je in principe geen inspanning te leveren. Zelf vind ik dat heel lastig, dus neem ik wel vaak even een schoon shirtje mee.”

Ook van de regen hebben de twee niet zoveel last. “De keren dat het regent in een jaar valt echt wel mee. Bovendien kan je de buien tegenwoordig heel goed voorspellen met Buienradar. In dat geval wacht je even of ga je wat eerder weg. Eigenlijk word je dus bijna nooit nat”, zegt Flendrie.

Een lekke band hebben ze nog nooit gehad, zegt ze. “Wel moet ik heel vaak naar de fietsenmaker voor nieuwe remblokjes. Wiebe heeft ze inmiddels vervangen voor een ander systeem.”

Sowieso heb je altijd een leuk gesprek als je fietsend aankomt, zegt Lamsma. “Klanten vragen vaak of ik makkelijk een parkeerplek vond voor de auto. Ik antwoord vaak dat mijn fiets beneden staat geparkeerd en dat het heel gemakkelijk was om een plekje te vinden. De meeste mensen zijn dan wel benieuwd naar je verhalen. Bovendien arriveer je altijd met een gezonde blos als je fietst; dat doet iedereen goed.”

Terug naar de auto? De twee zien dat voorlopig niet zitten. “Sterker nog; we hebben fietstassen gekocht met ons bedrijfslogo erop. Zo kunnen mensen onze e-bikes altijd herkennen”, zegt Flendrie.

Dit artikel is onderdeel van een serie over zakelijke e-bikes, in samenwerking met Hellorider.

Bereken snel hoeveel een leasefiets jou jaarlijks kost aan bijtelling